Radion perfekt verktyg för företag med inköpshantering

Radion är förmodligen den apparat som är starten på dagens informationssamhälle, utan radions uppkomst för över 100 år sedan hade vi kanske inte haft alla de nymodigheter som TV, dator och internet. Det var med radion som företag och andra började annonsera ut intressant grejer. Saker som hur ett företag är bäst i klassen på inköpshantering, företag som utmärker sig på det sättet måste vara självsäkra på sig själva. Att säga att man är bättre än konkurrenterna är ju trots allt olagligt enligt svensk marknadsföringslag.

Det får en att undra ifall fler företag kan skryta om något sånt i radio? Till exempel ett företag som sätter in fuktspärr, kan de skapa en radioreklam och kalla sig själva bäst?

Nog pratat om företag, det var radion som skulle vara i centrum i denna text.

Radion som vi känner till den har under tiden utvecklats från att vara ren informationskanal till att även vara en underhållningsmaskin. Med ren informationskanal menas när radion användes för en enda sak och det var att läsa upp nyheterna. Då TV eller än mindre internet inte var uppfunnet när radion hade sin storhetstid, var detta det enda sättet att få nyheter under alla dygnets timmar. Tidningar kom bara på morgonen och var då mest lokala nyheter.

Numera blir man nästan förvånad över hur lite nyheter det är i radio (om det inte är P1, P2, P3 eller P4 man lyssnar på). Istället fylls luftvägarna med pop, rock och punk. För att inte tala om alla talk-show program där en till tre programledare nästan pratar i mun på varandra för att skapa en rolig stämning. Sen varje hel eller halvtimme slänger de in en nyhetsuppläsare som får 5 minuter på sig att läsa upp 3-4 rubriker och ge lyssnarna en väderrapport. Sen blir det mer musik. Sen har vi det stora problemet med dagens radio, men ju mindre prat om reklam, desto bättre.